SAP Business Network

Automatiserade inköp och full kontroll över din omsättning

Enkel digitalt inköp, order och faktura i en och samma plattform.

  • Snabba beslut med realtids­data
  • Säkra leveranser med inbyggd riskanalys
  • Rättvist samarbete med certifierade leverantörer genom en gemensam plattform

Transparens och kontroll

Digitalisera hela inköpskedjan med SAP Business Network

SAP Business Network, tidigare SAP Ariba är en molnbaserad plattform som förenar köpare och leverantörer i ett globalt B2B-nätverk.

Automatisera och digitalisera inköpskedjan – från beslut och order till leverans – och frigör tid med färre manuella moment. Minska fel och korta ledtider med full transparens i inköpsflödet.

En centraliserad plattform ger kontroll över leverantörers status och avtal, bättre beslutsunderlag och ökad styrning. SAP Business Network skapar sömlöst samarbete: nå nya kunder, effektiv order- och fakturahantering samt enkel delning av certifikat och avtal.

 

 

Tre nyckelfördelar

1.

Automatiserat inköp-till-faktura

Samla hela inköpskedjan i en plattform som minskar manuella moment och frigör tid för strategiskt inköp. Hitta och onboarda leverantörer snabbare – för ökad snabbhet, enkelhet och flexibilitet

2.

Realtids­insikter och spend-analys

Med en gemensam plattform med full insyn i realtid så ges nya möjligheter till snabb överblick över kostnader utan att behöva vänta på en rapport. Det blir lätt att se hur leverantören presterar samt vilka potentiella besparingar som kan uppnås genom de intuitiva dashboards som systemet har

3.

Globalt och certifierat leverantörsnätverk

Upptäck, jämför och onboarda nya leverantörer enkelt i världens största B2B-nätverk, med stöd för hållbarhets­dokument. Ger dig fördelen att snabbt hitta den leverantör du behöver.

Utforska mer om:

SAP Fieldglass – ert digitala kontrollrum för konsulter

Med realtidsinsikter, automatiserade arbetsflöden och inbyggda compliance-kontroller för regelefterlevnad  samlar SAP Fieldglass hela livscykeln för er externa arbetskraft under ett och samma gränssnitt. Skala smidigt och behåll kontrollen för både kostnader och IT säkerhet samt regelefterlevnad. 

Utmaningar med extern personalhantering:

Porträtt av Implema

Vi hjälper er!

Implema

Kontakta vårt team – vi hjälper dig gärna!

Kontakta oss

Otillräcklig överblick

Svårt att få en helhetsbild över både konsulter och bemanning i realtid.

Realtids­dashboard

Få omedelbar insyn i hela den externa arbetsstyrkan – från behovsanalys till fakturering. Direkt insyn och koll på varje beställares egna arbetsstyrka samt den totala arbetsstrykan och dess kompetenser.

Fragmenterade processer

Manuella och separata arbetsflöden för upphandling, onboarding och offboarding. Tidskrävande och kostsamma processer med långa ledtider för att få en konsult på plats. Svårt för en chef att veta vad som ska göras i nästa steg och om någon agerar på det som behöver göras.

Automatiserade arbetsflöden

Standardiserade och systemstödda processer för upphandling, onboarding, hantering och offboarding. Tydliga steg och vad som ska göras samt av vem

Compliance-risker

Utmanande att säkerställa efterlevnad av lokala lagar, interna riktlinjer och globala policyer. Svårt att se tid och datum samt vem som gjort vad i processerna och om de hade rätt behörighet.

Inbyggda compliance-kontroller

Automatiska notifieringar och regelverkstester som ser till att alla uppdrag följer gällande krav. Fullt möjligt att se vem som gjort vad med tidstämpel och namn för uppföljning vid avvikelser.

Svår kostnadskontroll

Oförutsedda kostnadsökningar när budgetar inte är transparenta eller prognostiserade. Dålig eller ingen insyn i prisbilden per roll eller tvärsöver bolaget. Ingen bra insyn i volymerna per leverantör samt om de har marknadsmässiga priser.

Budget- och kostnadsstyrning

Prognoser, planeringsverktyg och kostnadsöversikter som minimerar oförutsedda utgifter. Full insyn i omsättningen i realtid utan tidsödande rapporter.

Långsamma beslutsvägar

Fördröjningar och flaskhalsar när information sprids i olika system och dokument. Manuella processer som inte är väl dokumenterade eller skiljer sig från avdelning till avdelning vilket gör det svårt att överblicka för beställaren.

Flexibel skalbarhet

Skalbara moduler som anpassar sig efter ditt företags volym och processer – oavsett uppdrag eller projekt.

Plattformar vi arbetar med:

Molnbaserad dataplattform för lagring, delning och analys

Databricks

Enhetlig plattform för data engineering, BI och AI

Microsoft Azure

Skalbar molnplattform för hela datakedjan

Tableau

Visualisering och dashboards för insiktsdrivna beslut

Microsoft Fabric

Samlar data, analys och BI i ett flöde

dbt

Versionerad och testbar datatransformation

Power BI

Visualisering och rapportering i hela organisationen

SQL Server

Stabil on-prem plattform för analys och rapportering

Kundcase

Vi förverkligar er dataresa – med erfarenhet, metod och teknik. Så driver vi tillväxt åt våra kunder.

1 / 1
Nyfiken på mer?

Nyfiken på mer?

Kontakta vårt team – vi hjälper dig gärna!

Med lång erfarenhet och ett starkt engagemang hjälper Susanne dig att hitta rätt lösningar för just dina affärsutmaningar. Hon guidar dig gärna genom processen och svarar på alla dina frågor.

Kontakta Susanne direkt eller fyll i formuläret, så återkommer hon till dig så snart som möjligt!