Implema som accelerator: I vårt premiärnummer av Implema VIEWS kan ni läsa om två av dessa fantastiska företag. Det är Renewcell som etablerat sig som det enda företaget i världen som kan återvinna kläder i stor skala. Det andra företaget är Calliditas Therapeutics som tillverkar avancerade läkemedel för livshotande sjukdomar med en liten patientgrupp.
Gemensam nämnare för dem är att tid är avgörande. De befinner sig båda i expansiva faser och de behövde därför på kort tid etablera en modern affärssystemplattform. Fokus på kort tid har varit fundamentet i vår implementationsmodell Implema Way och bidrog till att vi passade bra ihop. De inser också båda att automation och digitalisering är viktigt för att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden. Därför är det viktigt att inte göra några stora egna anpassningar. Utan att följa den standard och best practise som finns i systemet. Det är den andra viktiga hörnstenen i Implema Way. Tillsammans blev vi en “perfect match” och kunde leverera på mycket aggressiva tidplaner!
Vi ser ofta att införandet av ett nytt modernt affärssystem är ett viktigt steg i våra kunders digitaliseringsresa. Men för oss är det inte tillräckligt med att etablera en ny plattform. Det är först när vi skapar affärsvärde i verksamheten som vi kan synliggöra den verkliga effekten av en modern plattform.
Nästan hela mitt yrkesliv har jag tillbringat i dialogen mellan verksamheten och IT, och jag har alltid sett mig som en “översättare” mellan dessa. Med detta i åtanke, och med all ny teknik vi just nu har fått – och som dessutom utvecklas i snabb takt – ser jag denna roll som både roligare och viktigare än någonsin.
En insikt jag har gjort under resans gång är att vi ofta börjar prata teknik för tidigt. Som en följd av det hamnar vi lätt i försök att uppfinna “skav” som vi vill lösa, i stället för att ta tag i de faktiska, vardagliga “skaven” som redan finns mitt framför ögonen i vår verksamhet. Vi har också en tendens att prata lösning för tidigt, och vi ger oss inte tiden att “borra” tillräckligt för att förstå vad som är det verkliga problemet. Det är dags att vi börja ändra på detta!
Jag har haft förmånen att delta i möten med flera av våra kunders ledningsgrupper under de senaste månaderna. Under dessa möten erbjuder vi en effektiv workshopmetodik som syftar till att skapa samsyn kring en roadmap för de viktigaste aktiviteterna i den digitala resan, samt att prioritera vad som ska göras först.
Det fascinerande är att man med rätt facilitering kan nå samsyn om ett önskat läge och ta fram en prioriterad aktivitetslista – på bara två timmar. Dessutom använder vi samma metodik internt på Implema, vilket har lett till en tydlig skillnad i hur snabbt vi har kunnat accelerera vår egen digitaliseringsresa.
Vår mission är att vara med och bidra till att accelerera den digitala transformationen. Jag tycker den går för sakta hos de flesta av våra kunder (inklusive oss själva). För att öka den har jag följande tips och råd:
- Våga ta tiden att skapa samsyn kring riktningen och vad som är mest prioriterat. Det säkerställer fokus på att vi gör rätt saker. Och att vi får kraft i förändringsarbetet. Risken blir annars att det blir spretigt och utan riktig verkan.
- Var tydlig med att beskriva önskat läge och hur vi skall mäta hur vi tar oss dit. Att mäta tvingar dig bli tydlig. Du blir överraskad hur ofta du trodde det var tydligt för alla, men inser att när du skall definiera mätetal att det inte alls var så…
- Hämta inspiration hur andra har gjort. Jag själv får mycket kraft i att ta del av hur andra gör och använda det som katalysator i utvecklingen, såväl min affärsmässiga som min personliga.
Hoppas artiklarna i detta nyhetsbrev kommer att inspirera dig i din och ditt företags utvecklingsresa. Vi har mycket mera att ta del av på vår hemsida, läs mer under Kunskap
Ha en fortsatt bra utvecklingsresa!
Jörgen Aronsson, CEO Implema