Från Malmö till världen – Bonas globala resa mot en enhetlig digital framtid
Bona är ett svenskt, familjeägt företag och en global producent och leverantör av golvbehandlingsprodukter. Företaget grundades 1919 i Malmö, där huvudkontoret alltjämt ligger. Idag har man fler än 600 anställda och fem fabriker runtom i världen. Via sina 17 dotterbolag och distributörer finns Bona representerade i fler än 90 länder. Där USA utgör den försäljningsmässigt största marknaden.
Stark tillväxt med växtvärk
För cirka 1,5 år sedan anställdes Ingemar Kristensson som Global IT Manager. Han kom till ett bolag som befann (och fortfarande befinner) sig på en fantastisk tillväxtresa. Med stora försäljningsframgångar, inte minst i USA. Det i sin tur hade skapat en stor efterfrågan internt på bolagets IT-tjänster.
– Vi hade hamnat i ett läge där vi växte så snabbt och sprang så fort att mycket för IT handlade om att agera reaktivt och arbeta adhoc. Lite styvmoderligt kan man säga att det blev så att den som skrek högst var den som fick hjälp. Det gjorde i sin tur att de lösningar som de tog fram inte riktigt hängde ihop och inte heller alltid var så långsiktiga, berättar han.
Internt förändringsarbete
Ingemar insåg att han snabbt behövde ändra hur de arbetade och påbörjade ett internt förändringsarbete. Till sin hjälp tog han Implema, som Bona hade haft ett nära samarbete med sedan många år.
– Tillsammans med Implema påbörjade vi ett strategiskt arbete med att ta fram en roadmap. Alltså att ta ut riktningen framåt och vägen dit. Internt såg jag till att, tillsammans med min IT Operations Manager, styra upp arbetet. Se över governance och att ta fram en ny projektmodell för att tydliggöra roller och förväntningar i projekten, berättar Ingemar.
Produkt- och marknadsdriven digitalisering
Nu befinner man sig även på en digital transformationsresa som går i rekordhastighet. Som till stor del är driven av produkt- och marknadsutveckling, inte minst på den amerikanska marknaden. Samarbetet med stora jättar som Amazon och Walmart har varit starkt bidragande i utvecklingen, vilket gjort att Bona valt att lägga stort fokus på att digitalisera affärstransaktionerna, där integrationer är viktiga.
– Vi vill göra det enkelt att koppla på fler kunder och leverantörer och på så sätt skapa ett tätare digitalt samarbete. Där ligger vi långt framme, berättar han.
Han bytte ut flera olika integrationsplattformar till en gemensam, SAP Integration Suite, som han nu aktivt arbetar med och planerar att färdigställa under hösten 2023.
– Genom vårt byte av integrationsplattform samlar vi så många integrationer som möjligt i en och samma korg, i en best practice-lösning. På så sätt kan vi göra oberoende anpassningar i systemet eller i integrationerna, utanför kärnan, och hålla kärnan ”ren”.
Standardisering av den digitala transformationen
Bona fokuserar också på standardisering som en viktig komponent i sin digitala transformation.
– Vi är överhuvudtaget på väg mot en standardisering av vår digitala transformation och det är nog det viktigaste vi gör just nu, säger han.
Bona har också påbörjat ett arbete med att bygga upp sin egen kapabilitet internt.
– Hittills har vi haft en IaaS-lösning via Implema, där vi hyrt vår infrastruktur. Nu planerar vi för att istället använda oss av Implemas tjänst Implema Integration Management (IIM), som är bra för oss som växer och på sikt vill ha in infrastrukturen själva, men samtidigt vill ha tillgång till best practice vad gäller processer och integration.
Nyckelfaktorer i transformationen – ett tajt och effektivt samarbete
En viktig del i den digitala resan är samarbetet med Implema. Ingemar berättar att han är tacksam över lyxen att ha tagit över ett samarbete som löpt över så lång tid.
– Har man samarbetat så länge som Bona och Implema har gjort. Har man skapat ett tajt och effektivt sätt att arbeta som samtidigt känns familjärt. Det märks att Implema kan vår verksamhet. Att det finns en stor omtanke om att det verkligen ska fungera för vår affär. Implema är dessutom verkligen duktiga på att sätta ihop team, där de blandar ny och mer senior kompetens, säger Ingemar.
– På Implema eftersträvar vi alltid att ha 100% kundreferenser, vilket därför kräver ett engagemang från hela organisationen. Dessutom jobbar vi alltid med att ha kunden i fokus. Vi leder och stödjer kunderna i deras digitala transformation på alla nivåer. Vi för en kontinuerlig dialog och planering med dem. Genom vår proactive management-modell ser vi till att uppnå bättre effektivitet i projekten och betydligt minskade risker. Vår långa och tajta relation med Bona, samt vårt öppna och nära samarbete, är därför ett bra bevis på detta, berättar Anders Hollerup, Key Account Manager på Implema.
Näst på tur står en uppgradering till SAP S/4HANA
Nästa steg i transformationen är att uppgradera till SAP S/4HANA. Där är Bona igång med att planera in ett ambitiöst förberedelsearbete. Enligt Project Readiness-metoden som Implema erbjuder tillsammans med sin partner Kiebler & partners. På så sätt kan Bona försäkra sig om detta implementationsprojekt går smidigt och effektivt. Det inkluderar även den annars ofta förbisedda faktorn att verksamheten är redo och inser vad de förväntas göra. Det här är en uppgradering som vi verkligen ser fram emot och som kommer skapa fantastiska möjligheter i vår digitala transformation, avslutar Ingemar.