Intervju med Ingela Hofverberg, CEO på Atlas Antibodies AB
Life Science-sektorn spelar en betydande roll för svensk konkurrenskraft och i att utveckla Sverige som en ledande kunskaps- och forskningsnation. Det har regeringen slagit fast. Och sektorn mår bra, i alla fall de ca 3 800 Life Science-bolagen i Sverige. De växer och ökar starkt i export. Men samtidigt finns utmaningar. Vi träffade Ingela Hofverberg, CEO på Atlas Antibodies för att diskutera några av dem.
Life Science-bolagen är generellt vana att hantera utmaningar. De verkar i en bransch präglad av hård regulatorisk komplexitet, kostnads- och tidspress i läkemedelsutveckling och utmaningen i att säkra tillgång till kostsam innovation och samtidigt behöva balansera den med kommersialisering. Till det kommer till exempel ny teknik som innebär stora möjligheter, men också ytterligare utmaningar, inte minst etiska. Alltihop påverkar branschen i hög grad.
Atlas Antibodies är ett svenskt bioteknikföretag specialiserat på utveckling och produktion av högkvalitativa antikroppar och relaterade produkter för forsknings- och diagnostikändamål. Företaget har etablerat sig globalt med kunder från akademisk forskning till läkemedelsindustrin och erbjuder produkter som används inom forskning om sjukdomar, utveckling av biomarkörer och målinriktad terapi. Vi träffade Ingela Hofverberg, CEO på bolaget för att diskutera några av de utmaningar de står inför.
Vilka är de största regulatoriska utmaningarna som ert företag står inför, och hur hanterar ni dem?
Den största utmaningen vi möter för tillfället är kopplat till CSRD och den rapportering som ska sättas upp kopplat till detta. Det är mycket som är oklart och mycket data som redan rapporteras i andra sammanhang och kanaler. Vi kommer att behöva en konsolidering framöver för att det ska kunna vara hanterbart för oss som företag.
Hur ser er företagsstrategi ut för att balansera kostnadskontroll med innovation inom forskning och utveckling?
Det viktigaste för oss är att maximera värdet av det kapital vi förvaltar från våra ägare och att bidra till forskning och utveckling inom Life science, att balansera dessa två krav är inte enkelt. Det innebär att använda kapitalet där det ger mest vilket just inom innovation och utveckling är en stor utmaning i och med att man inte innan man börjat jobba med något vet vad det kan komma att ge i avkastning framöver. För att möta detta försöker vi jobba med kortare ledtider och mer frekventa avstämningar kring olika utvecklingsinitiativ. Detta för att säkra att vi snabbt tar beslut och agerar på att båda fortsätta och att avsluta.
Vilka marknadsförings- och distributionsutmaningar möter ni och hur planerar ni att övervinna dem?
I och med att stora delar av vår försäljning går via distributörer är vår utmaning att få vår marknadsföring att slå igenom i deras kanaler. Det gäller att vara nära sina kunder och distributörer för att veta vad behovet är. Detta innebär att säkra att vår produktportfölj är en prioriterad del i våra partners marknadsfokus och får den uppmärksamhet som vi önskar. Att vara prismässigt konkurrensmässig på marknaden är en utmaning, framför allt efter pandemins finansiella effekter. I och med vår distributörsmodell så hamnar vi också ofta ett led ifrån våra direktkunder och måste hitta andra sätt att ha kontakt med dem och förstå framtida behov. Det är viktigt för oss att har en öppen kommunikation med våra distributörer och det underlättar när vi har snabb tillgång till bra rapporter och data.
Hur påverkar globalisering er verksamhet, och vilka strategier har ni för att expandera internationellt?
En avgörande faktor för oss är såklart konkurrenter i andra länder som kan producera till lägre pris men ibland också till lägre kvalitet vilket inte alltid är transparent och uppenbart för våra slutkunder. Här blir det otroligt viktigt för oss att tydligt kommunicera kring vår höga kvalitet och fördelarna med vår produkt jämfört med andra som kan verka likvärdiga. Valet av distributörspartner som kan tydligt marknadsföra våra produkter med fokus på kvalitet och snabba leveranser är avgörande för oss. Att kunna centralisera vår hantering av information innebär att vi kan vara snabba på den internationella marknaden och anpassa oss efter regionala behov.
Vilka framtida teknologier eller trender inom lifescience ser ni som mest disruptiva, och hur förbereder ni ert företag för dessa?
Det är mycket som händer inom AI nu som kan få stor påverkan på våra processer. Det är en stor möjlighet att både effektivisera och att hitta nya sätt att öka kvaliteten på. Möjligheten att analysera och arbeta med stora mängder data driver produktutvecklingen mot mer komplexa produkter som strävar efter att tillgodose kunderna med parallella data för en bredare analys.
Avslutningsvis, vad ser du att ett bolag som Implema kan tillföra utifrån ovan?
Implema kommer fortsättningsvis behöva vara en nära partner som är ordentligt insatta i våra affärsprocesser och kontinuerligt utmana oss i hur vi använder system och data. Alla de system vi arbetar med tillsammans med Implema är ledande inom sina områden och för att utväxla högsta värdet i dessa så behöver vi utmana oss själva kontinuerligt i samklang med utvecklingen.