Affärsidén till Implema-kostnadseffektiva implementationer av affärssystem

Dela med dig:
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Jörgen Aronsson, CEO och medgrundare på Implema intervjuades i mitten av maj av Mikael Hveem på HerbertNathan & Co. Läs mer om hur affärsidén till Implema kom till och hur bolaget fortsätter växa och säkra tillväxten.

Jörgen Aronsson har lång erfarenhet av affärssystemsbranschen och gjorde sina första år inom branschen hos SAP under perioden 1995 till 1998. 1998 var också året då Implema grundades av bl.a. Jörgen. VD-rollen tog Jörgen över år 2004 och har haft den sedan dess. Jörgen berättar i intervjun att att han som konsult på SAP fick se många olika projekt, både i själva införandet och sedan efter införandet. Han var överraskad över hur ineffektiva projekten var.

“Jag var inte ensam, utan samma tankar hade tre andra konsultkollegor på SAP. Det blev affärsidén till Implema – kostnadseffektiva implementeringsprojekt av ERP på tid och budget – och alltid med målet att ha en nöjd kund.”

SAP var med Implema från dag 1 och sedan 2001 har man också varit återförsäljare. Bolaget har genom årens lopp oftast blivit utsedda till Årets partner av SAP. Sedan 2015 valde Implema att även  jobba med Microsoft Dynamics 365, något som blivit en stor framgång.

På frågan om hur Jörgen ser på Implemas styrka jämfört med bolaget konkurrenter betonar Jörgen att bolagets unikitet ligger i sättet att implementera, det Implama kallar ”Implema Way”.

“Vi kan idag oftast erbjuda en implementationstid som är hälften av våra konkurrenter och det brukar också återspegla sig i priset. Men det som är viktigast är vårt fokus på att säkra att kunderna är nöjda och är stolta över både sättet vi genomför projekten och effekterna de får av sitt nya affärssystem.”

En annan utmaning som diskuteras i intervjun är tillgången på konsulter som kan jobba med implementationer och så här svarar Jörgen:  

“Det är kanske vår bransch största utmaning. Vi valde redan 2004 att starta eget program för att säkra vår egna återväxt. Vi har de senaste åren ökat denna med stora traineekullar både 2018, 2019 och vi startar om några veckor det störta någonsin.” Han fortsätter:

“Vi har jobbat nära universitet och högskolor, framförallt Linköpings Universitet, för att få studenterna att ”få upp ” ögonen för affärssystem är något som är oerhört häftigt att jobba med och där det kommer finnas en stor efterfrågan i framtiden. Detta har nu givit utslag och vi hade ca 250 sökande i år. En annan viktig del i detta är att våra kunder är med och hjälper till att ta emot dem, vilket de gör på ett väldigt bra sätt. Flera av konsulterna brukar vara ”tingade” av våra kunder redan innan de startar.”

Läs hela intervjun med Jörgen Aronsson på HerbertNathan & Co http://erpblogg.se/intervju-med-jorgen-aronsson-vd-implema.html

Dela med dina vänner

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Jörgen Aronsson,
CEO/CO-Founder

Vill du veta mer om Implema?

Kontakta mig:
Jörgen Aronsson CEO Implema AB