Standardisering eller automatisering? Så bör du prioritera för att maximera effekten från två håll!

0.1
Technology human touch background, modern remake of The Creation of Adam
Automatisering är superhett, och det med all sin rätt. Det som är lätt att glömma bort när det här diskuteras är att allt som kan automatiseras inte nödvändigtvis ska automatiseras. När något har identifierats som automatiseringsbart borde första frågan vara om det är något som borde göras överhuvudtaget?

Det naturliga steget innan automatisering är standardisering. Körs processen enligt standard eller finns det steg i processen som kan förändras så att processen följer standard?

Först när processen är standardiserad eller det konstaterats att det finns unika aktiviteter som är omöjliga att standardisera är det dags att titta på möjligheten att automatisera.

Vi har i nuläget bättre möjligheter än någonsin att granska om en process körs i standard eller inte. Redan idag kan vi använda verktyg som enbart analyserar processen i förhållande till så som standardprocesserna körs i affärssystemen. Det innebär att du som processansvarig kan få en mycket bra indikation om din process är strömlinjeformad med standard utan att själv lägga en enda minut på analys.

Dessutom får du förslag på vilka justeringar som behövs för att köra enligt standard tillsammans med rekommendationer om potentiella förbättringsområden. Och då har vi alltså inte ens börjat titta på automatisering ännu.

Standardisering och automatisering är alltså en mycket stark kombination där du maximerar effektiviteten i en process från två håll. Dels genom standard baserat på kunskap från miljoner användare som kört processen innan dig, dels genom automatisering av unika steg just för ditt företag.

Carl-Johan Nordqvist
Head of New technology, Implema

Dela med dig:

Relaterat innehåll