Implemas affärsområde Dynamics kan se tillbaka på 2024 som ett rekordår med flera nya kunder och kollegor och med en omsättningsökning på hela 44%. Vi ställde några frågor om det gångna året till Hanna Svensson, affärsområdeschef för Dynamics på Implema.
Hallå där, Hanna Svensson, det gick strålande för Dynamics förra året har vi förstått! Kan du berätta mer?
Ja, det stämmer, 2024 blev verkligen ett fantastiskt år. Vi hade förmånen att få välkomna flera nya kunder och spännande projekt. Vi har under året drivit tre nyimplementationsprojekt parallellt samtidigt som vi har arbetat med att fortsätta utveckla våra befintliga kunder inom vårt starka ALM-erbjudande.
Inget hade varit möjligt utan alla fantastiska medarbetare och kunder. För vår tillväxt har det varit viktigt att vi under 2024 kunnat rekrytera in ett stort antal nya, härliga och väldigt kompetenta kollegor till vårt affärsområde, vilket har gjort att vi har kunnat öka vår leveranskapacitet.
Sammantaget innebar det att vårt affärsområde växte med 44% under 2024 och vi kan då konstatera att Dynamicsaffären på Implema har tagits till en ny nivå.
Kan du berätta mer om några av alla dessa spännande projekt?
Ett av de större projekten vi genomförde var för en kund inom Life Science. Det är en bransch där vi har många kunder och där vi har genomfört ett stort antal implementationsprojekt. Det är väldigt speciella krav och förutsättningar som man måste kunna hantera inom Life Science. Där är kunderna måna om att jobba med någon som förstår utmaningarna och kan ge dem trygghet, vilket vi kan.
Ett annat var för ett snabbväxande bolag. För tillväxtbolag är tidsaspekten extra viktig. De kan ju inte fastna i långa implementationsprojekt och där blir Implemas särskilda metodik, Implema Way, med fokus på tid, extra viktig. På kort tid får bolaget en kostnadseffektiv och modern plattform som snabbt och enkelt kan skalas upp i takt med att de växer.
Är det några särskilda branscher eller nischer som ni oftast arbetar mot?
Förutom Life Science och tillväxtbolag, är företag som har projekt som en stor del av sin verksamhet en nisch som vi har blivit duktiga på.
Vi har också byggt upp en särskild kompetens inom Professional Services, där vi nu ser en ökad efterfrågan på våra tjänster.
Implema utsågs 2023 till Microsoft D365 Finance Partner of the Year, kan det ha bidragit till framgångarna under 2024, tror du?
Ja, att det har spelat in är jag ganska övertygad om, särskilt som en stor del av vår tillväxt kommer just från D365 F&SCM (Finance and Operations). Det är ju klart att det väger tungt när det inte bara är vi själva som hävdar att vi är bra på det vi gör, utan att även Microsoft gav oss det erkännandet. Det kan säkert vara en bidragande anledning i alla fall när man väljer oss.
Avslutningsvis, hur ser planerna ut framåt? Hur toppar ni 2024 och vad är målen nu?
The sky is the limit, som man brukar säga…. Nej, men skämt åsido, ambitionen är att vi inom 3-5 år ska tredubbla vår affär, vilket vi ska uppnå både genom organisk tillväxt och förvärv.
Efterfrågan finns där, inte minst på D365 F&SCM (Finance & Operations), och vi ser även en fortsatt stor efterfrågan på Implemas unika förmåga att leverera lyckade projekt generellt och på vårt starka ALM-erbjudande.
Inom Analytics fortsätter vi att ligga i framkant. Vi har bland annat hjälpt merparten av våra kunder att flytta till Microsofts senaste Analytics-plattform Fabric. Här har vi en aktiv förvärvsstrategi för att kunna möta den stora efterfrågan inom Analytics. Ett annat område vi tittar på förvärv är inom Power Plattform, för att bland annat kunna jobba än mer med automatisering av processer.
Vi har idag även en förmåga att erbjuda integrationslösningar på Azure, ett område vi ser tillväxt i. Det finns en stor efterfrågan på generell förmåga kopplat till infrastruktur och datasäkerhet för Azure, vilket vi idag hanterar delvis själva med hjälp av partners. Det är ett område vi tittar på att bygga starkare egen förmåga
Vi ser med andra ord otroligt många möjligheter framför oss och känner att vi är bra positionerade för att attrahera både nya medarbetare och kunder.
Så vår ambition om att inom 3-5 år tredubbla omsättningen känns helt klart realistisk. Vi ser fram emot att fortsätta göra ännu mer skillnad, både för befintliga kunder och för alla dem vi ännu inte haft förmånen att arbeta med.