IT måste vara en katalysator för konkurrensfördelar

0.1

Framtidens IT-avdelningar behöver ta en helt annan roll än idag. De behöver ha en nyckelroll som strategisk partner och bland annat arbeta mer med produktutveckling. En som sedan länge insett detta och framgångsrikt fått det att fungera är Kenneth Verlage, med en bakgrund som Global CIO och CDO inom ett flertal verksamheter bl a PostNord, DHL och Munters. Han deltog på senaste Implema Meets i Stockholm och delade med sig av sina erfarenheter och insikter.  
Vi passade på att ställa några extra frågor. 

Hallå där, Kenneth Verlage, du talade nyligen på Implema Meets i Stockholm om hur man får ut affärsvärde av IT. Vad menar du med ”värde” i det här fallet –  och vad är framgångsreceptet?  
 
Det finns naturligtvis flera värden, men det ultimata värdet som jag ser det är det digitala värdet som kan tillföras den produkt man säljer. Alltså hur man med ny teknik gör produkten ut mot kund bättre.   
 
Framgångreceptet är att våga tänka annorlunda kring sin IT-avdelning och ha två sorters IT: dels den traditionella stabsfunktionen som primärt sysslar med de stora systemen, dels parallellt arbeta med det jag kallar ”affärs-IT”. Det sker närmare produktion och nära kund för att få ett inifrån och ut-perspektiv – och försäkra sig om att man löser verkliga problem för kund och produktion.    

Du pratar om tre ledstjärnor som är viktiga i IT-arbetet – vilka är de och varför är de viktiga?  
 
De tre ledstjärnorna är pretotyping, enkelthet och ett agilt arbetssätt. Pretotyping är en metodik från Google för att snabbt och kostnadseffektivt testa om en idé eller produkt har potential innan man investerar tid och resurser i full utveckling. Man skapar ett mycket enkelt och tidigt test av en idé för att se om den fungerar i praktiken och om det finns en verklig efterfrågan. Målet att verifiera ”bygg rätt produkt snarare än bara ”bygg produkten rätt”, vilket är fokuset i traditionella utvecklingsprocesser.  
 
Enkelheten handlar om att inte krångla till saker. Att lansera små, väldigt enkla applikationer och sedan förbättra dem. Snabbt och fult är okej.   
 
Sist men inte minst, behöver man ett agilt arbetssätt på riktigt. Alltså inte bara arbetssättet med sprintar, utan arbeta väldigt kondfokuserat, flexibelt, iterativt, anpassningsbart, snabbt och med kontinuerlig förbättring. Allt för att kunna utveckla, implementera och ta i drift snabbt.   
 

Du pratar också om den ”magi som uppstår i gränssnittet mellan IT och verksamhet” – vad är det för magi, dvs vad blir mer konkret vinsterna av att arbeta såhär?  

Med det menar jag den innovationskraft som släpps loss när man arbetar på det här sättet. Verksamhet och kunder sitter på många insikter om möjligheter och ”skav” och IT sitter inne med många av lösningarna. Får man dessa att samarbeta uppstår ett enormt innovationsdriv.  
 
 

Dela med dig:

Relaterat innehåll