Nu har vi en logotyp och grafiskt uttryck som speglar det som gör Implema unikt  

0.1
Implema Grafisk Profil

Nu byter Implema till en ny logotyp och design. Dessutom har vi förtydligat vårt erbjudande mot marknaden. Här berättar Marketing & Communications Director Ann-Sophie Modigh om bakgrunden.

Hallå där, Ann-Sophie Modigh, Marketing Director på Implema – Implema har en ny logotyp och grafisk profil, hur gick tankegångarna?   

Ann-Sophie Modigh

Ann-Sophie Modigh, Marketing Director på Implema

Det har med tiden blivit allt tydligare att vår nuvarande profil behövde utvecklas för att bättre spegla vilka vi är idag och vart vi är på väg. Det var i sak inget fel på den gamla loggan och profilen, men den var inte tillräckligt flexibel och anpassad för vad som behövs för dagens marknadskommunikation och gav inte den uppmärksamhet som Implema förtjänar.  Men nu är det dags att visa vilka vi är! Det jag ville addera var framåtandan i organisationen och vår tillväxtresa samt att vi sticker ut i vår kommunikation jämfört med andra i branschen. Jag ville också att den skulle spegla det mänskliga. Det är värmen i vardagen och i dialogen både internt och externt som vi ofta får kommentarer om.    

Vad ska den nya logotypen och profilen spegla?  

Vi ville skapa en identitet som är relevant för målgruppen och som är tydlig och distinkt. Den skulle vara enkel att använda, lätt att anpassa till olika media, vara samtida och kunna leva över en längre tid. Det skulle även finnas en inbyggd funktionalitet i den för att skapa flexibilitet med maximal identitet.

Den nya profilen samspelar med ett varmt och mänskligt Implema och företagets unika egenskaper lyfts fram och tydliggörs. Ett smart och modernt företag.
 
En annan sak som varit viktig för oss var att den värme och prestigelöshet som råder mellan oss som arbetar på Implema och i relationerna till våra kunder och partners skulle reflekteras bättre.


Hur har arbetet med att ta fram det nya uttrycket sett ut?  

Det har varit ett gediget arbete som har lett fram till det vi nu landat i. Och inte bara jag, utan mina kollegor är jättenöjda! Som alltid när man tar fram en grafisk profil utgår man bland annat från företagets affärsplan, vision och värderingar och i vårt fall även vår EVP (employer branding position). Detta tillsammans med en konkurrentanalys låg till grund för arbetet att ta fram en ny profil. Vi har involverat många på Implema under resan, som deltagit i arbetet med att definiera vilka Implema är idag och hur det bäst ska avspeglas i vår kommunikation, visuellt som kommunikativt.  Vi har under hela processen samarbetat med en mycket erfaren och kompetent Creative Director, Joakim Jerring. Han har en gedigen erfarenhet av strategiskt varumärkesbyggande och har hjälpt många välkända varumärken att ta fram sin profil och stärka varumärket. Joakim har varit ovärderlig i arbetet och det har varit en fröjd att samarbeta med honom.


Avslutningsvis, vad hoppas du ska komma ut av detta?

 Framför allt hoppas jag att det ska bli tydligare utåt vilka vi är. Att såväl potentiella kollegor som kunder får en känsla för vilka vi är redan innan de har träffat oss. Och att vi ska väcka nyfikenhet och uppfattas som det vi är; ett annorlunda it-konsultföretag helt enkelt.    

Därför är det så roligt när man hör kollegor säga att det vi har tagit fram är klockrent, att det verkligen speglar vilka vi är. Det är uppenbart att våra kollegor nu är stolta över vårt varumärke och profil. Och det är viktigare än vad man kan tro, alla kollegor är varumärkesambassadörer oavsett sin roll på bolaget.


Nedan vår nya logotyp och exempel på hur Implema ser ut nu:


Dela med dig:

Relaterat innehåll