Nytt från Microsoft

0.1
Implema Views Mars 2024 (2)
Microsoft har lanserat Copilot for Finance, en AI-driven assistent i Microsoft 365 som hjälper ekonomi- och finansteam att automatisera repetitiva uppgifter och få snabbare insikter för bättre beslut. Copilot kan föreslå åtgärder, analysera avvikande data och effektivisera processer som kundreskontra och felhantering. Dessutom introduceras två nya funktioner i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management: en offsetfunktion för att synkronisera lagerjusteringar och en förbättrad process för hantering av kundreturer, vilket förenklar och snabbar upp returhanteringen. I Dynamics 365 Finance finns också en ny funktion för periodiseringsscheman som automatiskt justerar lagervärden baserat på lagervärderingsmetoden, vilket eliminerar manuellt arbete för kostnadsuppskjutningar.

Nytt från Microsoft: Nu finns Microsoft Copilot för Finance 
 
Nu lanserar Microsoft nästa generations AI i Microsoft 365 för Finance. Lösningen ska hjälpa ekonomi- och finansteamet att ägna sig åt mer strategiskt arbete genom att automatisera delar av de enklare operativa uppgifterna, som ofta är repetitiva och manuellt intensiva. Den hjälper också till att hålla koll på de kritiska beslut som kan påverka verksamheten.

Copilot for Finance ger AI-driven hjälp när man arbetar i Microsoft 365-program och bl a kan finansiella processer strömlinjeformas och automatiseras. Användare kan interagera med Copilot for Finance på flera sätt. Lösningen föreslår åtgärder i arbetsflödet och gör det dessutom möjligt för användare att ställa frågor genom att skriva en uppmaning på naturligt språk. Till exempel uppmana Copilot att ”hjälpa mig att förstå avvikelsedata från prognos till faktiska värden”. Copilot for Finance kommer snabbt att generera insikter och hämta data direkt från hela ERP- och ekonomisystemen. Föreslå åtgärder att vidta och ge ett försprång genom att generera kontextualiserad text. 

Några viktiga områden där Copilot for Finance redan idag kan göra nytta:  

Audits: Traditionellt har kundreskontraansvariga behövt hämta kontodata manuellt från olika ERP-poster, stämma av dem i Excel och leta efter felaktigheter. Idag kan användare med Copilot for Finance utföra alla dessa steg med en enda uppmaning. Vilket gör att de snabbt kan agera på inkonsekvenser som Copilot både identifierar och förklarar med föreslagen text och relevanta fakturor.


Hantering av fel och avvikelser: Copilot for Finance kan också hjälpa till att minska risken för att rapportera fel och att missa oidentifierade avvikelser. I stället för att manuellt granska stora ekonomiska datamängder för ovanliga mönster. Kan användarna uppmana Copilot att identifiera extremvärden och markera avvikelser för undersökning.  

Kundreskontra: Att se till att få betalt kan ta mycket tid i att granska utestående konton och försöka stämma av dem i tid. Detta innebär ofta telefonsamtal, e-post och förhandling av betalningsplaner. Copilot for Finance stöder processen från början till slut. Genom att föreslå prioritetskonton, sammanfatta konversationer för att spela in tillbaka till ERP och tillhandahålla anpassade betalningsplaner för kunder.   

Två nya funktioner i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management 

a. Offset för lagersynlighetsjusteringar 
Det är vanligt att omnikanal-företagare uppdaterar lager med hjälp av ett lagerjusterings-API i lagersynlighetstjänsten för lagerspårning i realtid. Därefter skapar de försäljningsorder eller lagerjournaler i moduler för Supply Chain Management, såsom lagerhantering, försäljning och marknadsföring. Därför är det nödvändigt att stämma av eller kompensera uppdateringen i Supply Chain Management till lagersynlighetstjänsten. Detta så att lagersynligheten inte dupliceras när data synkroniseras mellan systemen. En ny funktion finns nu som tillhandahåller offsetkonfiguration och synkronisering i Supply Chain Management. För transaktioner som kan använda lagerjusteringar i lagersynlighetstjänsten. 

 
b. Optimera kunders returprocesser 
Kundreturer kan vara mycket svåra och tidskrävande att behandla. Eftersom användarna måste skapa returorderrader och manuellt generera returvaruauktoriseringsnummer (RMA) innan de kan returnera varor till lagret. Nu har Supply Chain Management förbättrat processen så att företag kan hantera kundreturer mycket enklare.

Ny funktion i Microsoft Dynamics 365 Finance 
 
Periodiseringsscheman med lagerfört material   
 
Lagervärdet för lagervaran kan räknas om med jämna mellanrum baserat på lagervärderingsmetoden. Funktionen erbjuder därför redovisning av kostnadsuppskjutningar utifrån det senast beräknade lagervärdet, så att användarna slipper utföra manuellt arbete för att spåra ändringar eller justera uppskjutningarna.

Dela med dig:

Relaterat innehåll