Nyheter från Microsoft: Ny funktion i Dynamics 365 Finance: Subscription billing
Subscription billing är en ny funktion i Microsofts Dynamics 365 Finance, skapad för att möta en alltmer abonnemangsinriktad ekonomi med högre krav på automatisering. Därför är det en kraftfull lösning som gör det möjligt att hantera intäkter och återkommande fakturering genom faktureringsscheman (billing schedules). Funktionen gör det enkelt att hantera även komplexa prissättnings- och faktureringsmodeller liksom intäktsallokering. Systemet integrerar enkelt med existerande försystem och hanterar stora mängder transaktioner. Eftersom användaren skapar varje faktureringsschema per kund och hanterar det direkt på radnivå, får verksamheten stor flexibilitet.
De nya produkttyperna användning och milstolpe gör det möjligt att fakturera baserat på faktisk konsumtion eller uppnådda milstolpar, till exempel..:
- Serviceavtal baserat på grad av färdigställande, med tillägg av löpande support och engångsköp av hårdvara.
- Konsumtion av tjänst, där en ökad förbrukning ger en ny prisnivå, men också med möjlighet till fria kvantiteter och max/minimum debitering.
- Medlemskap, med tillägg av enstaka eller återkommande produktköp.
- Hyra av utrustning, med möjlighet till viss mängd servicetimmar.
Systemet allokerar även intäkterna per rad och låter användaren anpassa dem efter behov. Fakturering kan sedan vara allt från dagligen till årligen. Förinställda batch-körningar automatiserar hela processen för både fakturering och intäktsallokering.
Två nyheter för Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management
a. Automatiskt fördelning av inköp
Den nya funktionen låter användaren definiera flera leverantörer för en och samma artikel och styra hur inköpen fördelas mellan dem. Är användbar i de fall då man vill hålla igång flera leverantörer för att minska sin sårbarhet. Planeringsfunktionen (Planning Optimization) fördelar planerade inköpsorder och säkerställer att användaren håller den bestämda fördelningen över tid. Det går också att ställa in olika kvantiteter för minimiorder per leverantör. Du kan använda samma policy för flera olika artiklar. Funktionen kräver minst version 10.0.31 och aktiveras automatiskt i version 10.0.36.
Läs gärna mer här: Source products and materials from multiple vendors – Supply Chain Management | Dynamics 365 | Microsoft Learn
b. Skriv ut etiketter via extern tjänst
Denna funktion tillåter att man kommunicerar direkt med extern tjänst (exempelvis Bartender) för att skriva ut etiketter. Fördelen med detta är att man inte behöver använda Document Routing agent. Samt att man kan skapa etikettlayouten i ett externt program. Man behöver därmed inte använda ZPL (Zebra Programming Language) utan kan använda mer användarvänliga layoutprogram.
Funktionen kräver version 10.0.34 och systemet aktiverar den automatiskt.
Läs gärna mer här: Print labels using an external service – Supply Chain Management | Dynamics 365 | Microsoft Learn