Mellanstora företag har ofta precis samma komplexitet i sina processer som stora företag, men sällan samma finansiella resurser. Med lanseringen av SAP GROW vill SAP, med hjälp av public cloud, göra vissa befintliga standardlösningar tillgängliga på en helt annan nivå än tidigare för ett nytt segment av marknaden, nämligen de mellanstora företagen. Med SAP GROW ges mellanstora företag möjlighet att fortsätta expandera sin verksamhet i processer som är säkrade även vid större volymer.
SAP GROW-erbjudandet bygger på tre delar:
- Ready-to-run – en Public Cloud-lösning för just din bransch baserad på de processer som tusentals andra företag redan kommit fram till är de bästa för just den.
- Adoption and acceleration services: ger möjlighet att dra nytta av den enorma erfarenhet som finns inom SAP och deras partnernätverk för att dra igång lösningen enligt beprövade implementationsmetoder.
- Community and learning: Fortsätt att utveckla din organisations lärande genom ett tätt samarbete med SAP-partners och de enorma utbildningsresurser som finns tillgängliga.
SAP GROW är alltså fullpackat med färdigkonfigurerade och branschspecifika best practise-lösningar. Tanken är dessutom att de ska kunna driftsättas snabbt, inom fyra veckor. Det görs möjligt genom de fria utbildningstjänster man erbjuder, att leveransen sker tillsammans med etablerade SAP-partners och att man dessutom får tillgång till SAP:s globala nätverk av experter.
Lösningarna kommer dessutom med tät integration till SAP:s teknikplattform Business Technology Platform. På så sätt möjliggörs fortsatt utveckling, med fokus på mer automatisering och möjligheten att bygga egna appar.
Med SAP GROW anammar SAP samma synsätt som Implema förespråkat ända sedan start: fokusera på standard och kom snabbare igång med ditt affärssystem.
Läs gärna mer här:
https://news.sap.com/2023/03/grow-with-sap-proven-cloud-erp-midsize-customers/GROW with SAP | Cloud ERP Adoption
Implema tar steget in i SAP Store – lanserar appen Currency Updater
SAP Store är, något förenklat, SAP:s motsvarighet till Apples Appstore och Googles Play. Men istället för telefonappar, erbjuder SAP Store stället ett enormt utbud av standarddiserade lösningar för ditt företag. Nu lanserar Implema sin första app i SAP Store.
SAP Store består av appar och lösningar som kommer både från SAP liksom från partnerföretag som, likt Implema, ingår i SAPs globala nätverk. Här hittar du tusentals tilläggslösningar som gör SAP-plattformen ännu vassare. Det är också en plats där SAP:s partners, inklusive Implema, kan samla sina smartaste lösningar och göra dem tillgängliga för en betydligt större publik. På så sätt kan fler företag ta del av lösningar på problem som någon redan löst, dessutom till ett bättre pris eftersom lösningen inte behöver byggas från grunden. Det blir ett sätt att återanvända smarta lösningar till ett lägre pris för kund. Genom att köpa en lösning på SAP Store vet du att lösningen är kvalitetssäkrad av SAP, oavsett vilken leverantör som står bakom lösningen. På SAP Store har du också direkttillgång till alla priser: du ser direkt vad lösningen kostar, både prenumerationskostnaden och den eventuella implementeringskostnaden.
Nu tar Implema, med sin pilotapp Currency Updater, första steget in i den här världen. Currency Updater är en app som du använder för att koppla upp ditt ERP-system mot riksbankerna och får med det tillgång till automatiska uppdateringar av valutakurser så ofta du vill.
Appen är integrerad med SAP:s standardfunktionalitet för uppdatering av valutakurser, med den skillnaden att Currency Updater ser till att du få all data från riksbankerna levererad i rätt format direkt, utan några manuella handpåläggningar innan du skickar in dem i standardfunktionen. Hela hanteringen blir med det helt automatiserad. På köpet får du även en app där du direkt i SAP kan titta på världens olika valutor i Fiori-format direkt inifrån affärssystemet.
Du köper lösningen via SAP Store och betalar per månad så länge som du vill använda lösningen.
Här kan du läsa mer:
SAP Store
Currency Updater | Enterprise Resource Planning (sap.com)
SAP – Tips och tricks
Visste du att ett stort antal av tjänsterna i SAP Business Technology Platform är gratis att använda? Åtminstone fram till dess att man bestämmer sig för att driftsätta dem.
Konceptet kallas Free Tier och innebär att du i princip kan aktivera tjänsterna för utveckling och test utan att betala en enda krona. Det som behövs är ett så kallat BTP-konto, uppsatt med rätt kommersiellt avtal, t ex Cloud Platform Enterprise Agreement (CPEA). Om du har det, kan de tjänster som du utvecklar gratis enkelt aktiveras för produktion.
I SAP:s servicekatalog i Discovery Center, SAP Discovery Center – Services (cloud.sap), kan du enkelt överblicka alla tjänster som finns tillgängliga inom Free Tier.
Vill du veta mer? Kontakta oss på Implema, så hjälper vi dig.
Behöver du hjälp att ta fram rapport över betalningstider? Sedan den 1 mars 2022 är företag med minst 250 anställda enligt lag skyldiga att rapportera vilka betalningstider de har vid inköp från mindre företag. Uppskattningsvis 1500 svenska företag omfattas.
Syftet med lagen är att vända på utvecklingen mot allt längre betalningstider i näringslivet. Mindre bolag drabbas nämligen inte sällan av likviditetsproblem när större bolag dikterar betalningsvillkoren. På det här sättet hoppas man ge mindre svenska företag bättre förutsättningar och därmed främja tillväxt.