AI har visserligen varit viktigt även tidigare, men har då verkat mer i bakgrunden. Vi har kunnat se det i t ex i kartappar, vid ansiktsigenkänning, i självkörande bilar och inom sjukvården, som stöd vid analyser och diagnoser. Men med generativ AI som inte bara analyserar, utan också skapar själv, har AI blivit och kommer att bli än mer påtaglig för gemene man.
Mycket, inte minst i media, handlar nu om alla jobb som AI kan ersätta. Framför allt och inte minst gäller det s k traditionella ”kontorsjobb”. Prognoserna haglar: Goldman Sachs förutspår att 300 miljoner jobb i världen kan automatiseras, British Telecom planerar att ersätta 10 000 personer och IBM 8 000. Klarna räknar med att AI kommer att göra att de kan växa utan att behöva anställa fler.
På kort sikt kommer företag att kunna kapa stora kostnader genom automatisering. Men hur bör man egentligen tänka i det här läget? Vilka kommer att vara de långsiktiga vinnarna på detta skifte? Är det verkligen bara att ersätta människor med AI? En lång rad rapporter pekar snarare på möjligheterna med att istället nyttja människor där de unikt behövs och att låta tekniken ”förstärka” medarbetarna snarare än ersätta. Att alltså inte säga upp utan i högre grad ställa om, vilket dock kräver att de lär sig nya färdigheter. Däremot kommer många verksamheter, precis som Klarna, kunna växa utan att behöva rekrytera nytt.
En sak står klar och det är att ”prompt engineering” kommer att vara en kompetens som, åtminstone en tid framöver, är hett efterfrågad. Mycket inom generativ AI handlar om hur man ställer frågor som gör att generativ AI levererar de mest kompetenta resultaten. En prompt engineer är helt enkelt en person som har kompetens att just ställa rätt frågor och ge rätt kommandon.
På Implema höll vi f ö nyligen ett webinar om generativ AI och affärssystem, som jag hade förmånen att få leda. Där tipsade vi om hur man kommer igång med generativ AI och hur man får med sig övriga organisationen. Jag passar på att dela med mig av fyra enkla tips igen:
1. Definiera ”Prompt engineering” som en viktig och nödvändig kompetens inför framtiden
Investera i att lära er detta. Omdefiniera er administrativa personal till prompt engineers.
2. Se till att ha drivers för era olika AI-initiativ, dvs personer ansvariga för att initiativen
genomförs.
3. Ha en dedikerad AI-budget avsedd för investeringar i kompetens och ”business cases”.
4. Ta hjälp av en partner som kan hjälpa er med de tekniska bitarna.
Men, framför allt, sätt igång! AI är här för att stanna – och ger otroligt många möjligheter!
Pernilla Öhlén,
Key Account Manager