Implema vill gå sin egen väg – bort från timträsket

0.1
Jörgen Aronsson Implema
Medan konkurrenterna köper eller blir uppköpta fortsätter affärssystemskonsulten Implema att köra sitt eget race. Genom nya betalningsmodeller och tydliga tidsmål vill man även komma bort från krängandet av konsult per timme.

Artikeln och intervju med Implemas VD Jörgen på IDG Computer Sweden
Implema vill gå sin egen väg – bort från timträsket

Den stora konsolideringsväg som pågår i den svenska it-branschen just nu har varit extra tydlig bland de affärssystemsinriktade konsulterna. Utöver CGI:s jätteköp av Acando har även svenska Istone köpts av danska Columbus, Orango har köpt PDB och Exsitec har köpt bolag i Sverige och Danmark.

Som en levande motsats till förvärvsvågen tuggar även SAP- och Microsoftinriktade Implema på, och enligt vd Jörgen Aronsson har det varit en viktig beståndsdel sedan bolaget grundades för 21 år sedan att man ska gå sin egen väg.

Navet för den egna vägen är alltså affärssystemet, en ganska sällan diskuterad men ack så viktig del av företagens it, som har fått ett litet uppsving nu när digitaliseringsivern är hög. Och Implemas affärsidé är tydlig och har varit så från början.

Jörgen Aronsson, VD Implema AB

Enligt bolagets vd Jörgen Aronsson behöver man inte krångla till det mer än nödvändigt.

Vår affärsidé är att implementera affärssystem med en väl beprövad och kvalitetssäkrad standard som bas, och inte skruva sönder det. Det är där, i affärssystemet, du har dina värdefulla data. Idag kretsar allt kring att du måste hålla koll på den data du har och då har det visat sig att det är affärssystemet och affärsprocesserna som är navet, säger han och konstaterar att det inte alltid ser ut så i kundernas it-miljöer.

Dålig förståelse från verksamheten

Vi ser tyvärr ofta att it-avdelningarna ofta skruvat sönder affärssystemet, delvis också beroende på att det funnits dålig förståelse från verksamheten vad det innebär att anpassa jämfört med att köra standard.

Därför handlar Implemas modell mer om att ha affärssystemet i så mycket standardskick som det går, och med det som utgångspunkt addera med andra mjukvaror utifrån kundens behov. Och det är framför allt två leverantörer, SAP och Microsoft, som är grunden i utbudet.

Vi vill jobba med kunder med en omsättning mellan 200 miljoner och 20 miljarder. Bland mindre kunder är det svårt att jobba med alla produkter som finns, men när vi kommer uppåt i storlek bland kunderna är det Microsoft och SAP som gäller för vår del, säger Jörgen Aronsson.

Viljan att gå sin egen väg har också fått bolaget att skruva på betalningsmodellen. I våras gick man ut med sin nya modell där man vill sälja SAP-paket på kran.

Det vill säga man säljer in och implementerar affärssystem hos kunden utifrån en fast månadskostnad, och den kostnaden varierar på antalet användare och hur många tillägg och specialanpassningar kunden vill ha. Det konceptet är också ett viktigt steg för att komma bort från modellen där man säljer konsulter per timme.

Vi har varit skolade i det så länge, att vi styrs på tid. Man får inte vara så rädd bara för att det har varit standard i vår bransch, säger han och konstaterar att månadsbetalningsmodellen även är ett bra sätt att visa sin expertis.

Vi måste ta på oss att berätta vad som ingår och vad som inte ingår och fråga vad kunden vill ha. Det är min rekommendation, att vi säger att du får det här och at vi kan presentera alternativ. Det är ju vi som ska vara experten och det är så kunden vill ha det.

När det gäller SAP på kran-konceptet så märks det att det tar ett tag att komma dit.

Vi har fortfarande inte sett den första kunden. Kunderna har inte lärt sig det, och det tar ett tag innan vi kommer komma dit. Men vi har ett antal intressanta case som vi hoppas kunna skriva på.

En annan sida av samma mynt, som Implema gärna trycker på och kommunicerar när man har gjort en affär är vikten av att inte dra ut på projekt, vilket naturligtvis inte heller blir lika viktigt om det inte är antalet timmar som ska avgöra priset. Här utgår Jörgen Aronsson från något som kallas Parkinsons lag, och som säger att ”en arbetsuppgift kommer att utvidga sig så att den fyller den tid som är tillgänglig för att utföra den”.

Uppskattas av kunderna

Du måste våga sätta en tydlig tidsplan, givetvis inom möjlighetens gräns. Vi har märkt det själva när vi satt en kortare tidsplan, att ju kortare tid vi hade att göra det på desto bättre och snabbare levererar vi. Att vi håller uppsatta tidsramar uppskattar våra kunder.

Även organisationsmässigt har man valt att agera lite tvärtom gentemot konkurrenterna. Implema har ungefär 140 anställda med elva kontor spridda i Sverige, och att ha den geografiska spridningen är ett strategiskt val.

Vi har valt att etablera oss i mellanstora städer. Det är ett medvetet val. Alla våra konkurrenter väljer att gå därifrån, så det gör att det inte är lika stor konkurrens om arbetskraften, säger Jörgen Aronsson.

Detsamma gäller alltså ägandet. Bolaget har fyra huvudgrundare och fyra delägare och det är samma namn 21 år senare, Jörgen Aronsson, Niklas Lindefelt, Björn Ödewing och Tomas Gustafsson.

Och att huvudkonkurrenter som Acando, Istone och Orango samtliga är inne i omvälvande förvärvsprocesser är knappast något som stressar Jörgen Aronsson, som inte har några planer på att vare sig köpa eller sälja bolag.

Nej, vi har valt att växa organiskt. För oss är det bara positivt att uppköpen sker. Eftersom alla andra har sålt sig kan vi sticka ut lite nu. Vi har alltid valt att göra tvärtom, säger han.

Dela med dig:

Relaterat innehåll