Damiana Mwende Musyoka är en av de många mikroentreprenörer i Kenya som efter att ha deltagit i ett av Hand in Hands projekt numera driver en blomstrande verksamhet.
Damiana Mwende Musyoka är kock och driver den lilla restaurangen ”DM&G Raw and Fried Fish” på Ngong road i Nairobi, Kenya. Här tillagar och serverar hon främst fisk, tilapia och nilabborre, med pommes frites. Dessutom snacks av olika slag. Utöver försäljning på plats levererar Damiana numera också fisken som råvara till restauranger, kyrkor och församlingar. Från början i liten skala, men redan från start hade hon med stort mod och höga ambitioner.
Deltog i Micro-Enterprise Success
Damiana var en av deltagarna i Micro-Enterprise Success, ett av Hand in Hands många projekt som riktar sig till kvinnor och unga personer som driver småföretag i Kenya. Projektet genomfördes i Nairobis informella bosättningar (av FN beskrivet som några av de mest tätbebyggda, ohygieniska och osäkra slumkvarteren i världen) och syftade till att stärka lokala ekonomier, skapa jobb och lyfta familjer ur fattigdom.
”Jag lärde mig förstå vinst och förlust”
I projektet fick Damiana och de övriga deltagarna träning i entreprenörsskap och kunskap om marknadsföring och digitala verktyg. Genom att börja använda digitala verktyg blev det plötsligt möjligt att ta små utvecklingssteg till låg kostnad, som att marknadsföra genom sociala medier, kunna hantera transaktioner genom mobiltelefoner, liksom licenser, tillstånd och hantering av bankkonto.
”Jag startade upp mitt företagande väldigt småskaligt. Ofta med en försäljning på bara runt 1000 kenyanska shilling (cirka 77 svenska kronor), en bättre dag kunde det kanske bli det dubbla. Först under Hand in Hands utbildning skedde en förändring. Jag fick bättre affärskunskap och lärde mig hur jag kunde vässa den digitala marknadsföringen.”
Affärerna blomstrar med digital marknadsföring
Idag arbetar Damiana med sociala medier för att locka kunder. DM&G Raw and Fried Fish finns idag på Facebook, Instagram, TikTok och WhatsApp for Business. Hon fotar själv med sin mobil och har blivit en duktig copywriter och kreativ innehållsskapare. Tack vare den digitala marknadsföringen, där hon postar något varje dag i sina olika kanaler, kan Damiana nu, en riktigt bra dag, sälja för omkring 30 000 kenyanska shilling (cirka 2300 svenska kronor). Affärerna blomstrar och Damiana menar att hon har Hand in Hand att tacka för mycket.
”Det fantastiska med Hand in Hand är hur nära oss entreprenörer de är. Att de kontinuerligt följer upp hur det går för oss och hela tiden hjälper oss att växa!”
Projektet, som trots att det genomfördes mitt under pandemin, har nått stora framgångar för samtliga deltagare. Bl a med en upplevd ökad ekonomisk motståndskraft hos över 80% av dem.