Nytt från SAP: Idag ser vi betydligt mer jordnära och konkreta tillämpningar rullas ut. Lösningar som skapar löpande värde och gör en stor skillnad för den enskilde användaren i affärssystemet. Tillämpningar som löser ett konkret problem.
Några exempel på just sådana konkreta lösningar som är på gång i S/4 Cloud är:
- Förutspå betalningsförmågan hos kunderna.
- Estimera faktiska leveranstider till kund.
- Beräkna ledtiderna innan reservdelarna finns tillgängliga.
- Ge förslag på underhållslösningar baserat på tidigare lösningar.
I affärssystemssammanhang är den ofta enorma mängden tillgänglig data och historik en stor tillgång. Speciellt när vi ska göra prediktioner om framtiden använder vi historisk data som beslutsunderlag, och kombinerar den gärna med andra faktorer som beskriver nuläget. T ex tillgängliga resurser. Kombinationen gör det möjligt att med hög precision. Till exempel prognosticera kundernas betalningsförmåga eller bedöma vilken faktisk leveranstid som en fabrik behöver för att bli färdiga med den beställda varan.
I sammanhanget är detta stora saker i det lilla. Men gör stor skillnad både för användaren som snabbare kan ta beslut och för företaget som får bättre förutsättningar att hantera både likviditet och leveransprecision.
Samma sak gäller för underhållsprocessen som länge varit föremål för automatisering. Snart läser systemet automatiskt underhållsbeskrivningar från operatörerna och föreslår lämpliga lösningar baserat på hur de har hanterat samma problem tidigare.
Företag kommer att rulla ut fler och tätare tillämpningar som löser mikroproblem under de kommande åren. Det är dessutom troligt att AI-lösningar, som vi känner dem idag, inte längre kommer att kallas AI i framtiden – istället blir de en självklar del av det moderna sättet vi arbetar med affärssystem.