Aktuellt

”Kunden och Implema är en del av samma team – vi gör det här tillsammans.”

Tonny Kvant gillar lagarbete, att sätta ihop teamet, guida kunderna och driva projekten framåt: ”Kunden och Implema är en del av samma team – vi gör det här tillsammans.”

IMPLEMA INSPIRED

Tonny Kvant

Vi har att göra med en nyfiken skåning som gärna provar nya saker, som att skriva ett program som styr poolen och bygga en 3D-skrivare. Utan nyfikenheten och intresset för teknik hade han kanske aldrig tagit det där beslutet i skidliften som ledde honom till Implema.

Lika delar projektledning och service management

Tonny började på Implema i Malmö 2019 som Key Account Manager men titeln förtäljer inte hela sanningen, arbetet är snarare en kombination av projektledning och service management. Han löser inte problemen men säkerställer att teamet jobbar på rätt sätt och har de förutsättningar som krävs. ”Jag ser till att medarbetarna kan vara proaktiva och att rätt resurser finns på rätt plats.”

Han är främst inriktad på kunder inom Life Science och arbetar både med Microsoft Dynamics 365 och SAP. Att kunna matcha kunderna med det system som är bäst för dem och erbjuda dem lösningar oavsett vilket det är ser han som en stor fördel.

Tonny har en kontinuerlig dialog med kunden. ”Det gäller att lägga nivån rätt och göra det bästa av situationen med de resurser vi har tillsammans med kunden. Det är viktigt att säga som det är och inte lova för mycket.” 

Processen för ALM (Application Lifecycle Management) och support tickets är för det mesta ”ett självspelande piano”, men när det händer något den inte tar hand om så ringer man Tonny. Det kan vara allt möjligt som att kunden behöver integrera systemet till en ny extern mjukvara. Tonny ser då till att kunden får rätt förutsättningar och stöd av Implemas organisation.

Det finns såklart utmaningar, inte minst att prioritera sin tid, få den att räcka till. Det går inte att boka in alla veckans fyrtio arbetstimmar, det behövs tid för att hantera det oplanerade och kunna vara tillgänglig.

Efter arbetet ägnar Tonny tiden åt sin fru och sina tre barn. Han löptränar gärna, helst i mörkret med pannlampan på. ”Det är Ctrl-alt-delete för hjärnan. Jag får tänka igenom saker utan distraktioner.”

Utförsåkning är en annan passion, och så var det det här med teknik. Han har tagit hemelektronik till en ny nivå. Hans senaste konstruktion är smart lösning som laddar ned elpriserna och stryper elpannan när de överskrider en viss nivå. ”Jag gillar att lösa tekniska problem, Youtube är en fantastisk källa för inspiration.”

Från kemi till affärssystem

Tonny växte upp sex kilometer från skånska Dalby där han bor idag. Han var tidigt intresserad av mekanik och konstruktion.  Istället blev det kemiingenjörsutbildning på högskolan, följt av arbete på läkemedelsföretaget Polypeptide. Han tröttnade snart på att ”stå i labbet och bli blöt om fingrarna” och drogs istället till företagets IT-sida.

Han minns ögonblicket som skulle bli avgörande för hans yrkesbana. Han var på skidsemester i Lindvallen och stod i liften på väg upp Polypeptides VD ringde: ”Det har skitit sig med Dynamics-implementeringen. Kan du ta det?”  

Företaget som skulle leverera deras nya affärssystem hade gjort bort sig och Tonny bestämde sig för att ta över projektledarrollen. ”Jag var tvungen att bestämma mig innan jag kom upp på toppen.”  

Efter att två leverantörer hade valts bort fick Implema uppdraget att implementera Microsoft Dynamics.

Med tiden byggde Tonny upp bra relationer med leverantören Implema. Efter 19 år på Polypeptide ville han göra något nytt och efter att ha pratat med Implemas VD Jörgen Aronsson bestämde han sig för att ”byta sida”.

Utmanar och guidar kunderna

Att arbeta på Implema tycker han är otroligt givande och kul: ”Implema är ett fantastiskt gäng. Här utmanar vi kunden när det krävs för att kunna leverera något alla kan vara stolta över och som är till nytta.”

Att lyckas leverera trots svåra förhållanden, hårda deadlines och långa dagar gör det desto roligare att lyckas.

Implema är ett fantastiskt gäng. Här utmanar vi kunden när det krävs för att kunna leverera något alla kan vara stolta över.

”Implema Way” stämmer med hans egen synsätt: stegvis utveckling i små steg, att utgå ifrån standardprodukten och inte minst snabb implementering. Det gäller att hålla scopet under kontroll, att komma överens om vad som behövs och vad man klarar av att implementera enligt plan.

Han har lärt sig att kraven förändras när systemet är levererat och kunden får nya insikter. Innan dess är det ingen idé att lägga ned för mycket tid.

Tonny uppskattar att Implema skiljer sig från andra konsultbolag genom att ta kunden i handen och guida dem, inte bara implementera det de frågar efter.

Jag räds inte att prata om jobbiga saker, både med mina barn och mina kunder. Det är rak, ärlig dialog som gäller.

Det gäller att även kunna ta de svårare diskussionerna, att vara tydlig med vad man kan klara av och vad man inte klarar av. Han sätter rak kommunikation högt. ”Jag räds inte att prata om jobbiga saker, både med mina barn och mina kunder. Det är rak, ärlig dialog som gäller.”

Namn: Tonny Kvant
Titel: Key Account Manager
Utbildning: Kemiingenjör
Fritid: Löpning, skidåkning och elektronik
Bor: Dalby utanför Malmö

Vill du veta mer om vilka möjligheter det finns på Implema?

Varmt välkommen att kontakta mig
Dela med dig

Relaterat innehåll