”Jag ville komma närmare kundens verksamhet.”

0.1
Daniel Falk Implema People Header
16 år i försvaret och jobb i flera konsultverksamheter ledde honom till Implema. Här har Daniel kunnat förverkliga något han brinner för: att arbeta nära kundens verksamhet och bidra med konkret affärsnytta. Dessutom i en kultur där många snabba projekt gör att medarbetarna på ett naturligt sätt lär sig mer och tidigt får en ovanligt bred kompetens.

IMPLEMA INSPIRED

Daniel Falk

Som affärsområdeschef är Daniel lönsamhetsansvarig för SAP -portföljen, med undantag för drift av SAP som tillhör ett annat affärsområde. Tillsammans med sitt team av 7 konsultchefer och 80 konsulter ser han till att kundprojekten och övriga åtaganden är långsiktigt lönsamma och håller rätt kvalitet.

Hans medarbetare arbetar nära Implemas kunder över hela Sverige och är fördelade på 10 kontor.

Daniel är en företagsam man både i och utanför arbetet. På semestern i Alperna stack han iväg tidigt och cyklade medan barnen sov och fick ihop 12 000 höjdmeter. ”Jag cyklar hellre uppför än nedför. Jag gillar att pressa mig själv”.

Från officer till konsult

Daniels dialekt avslöjar hans västsvenska rötter, närmare bestämt Lindome, ”känt för mordfallet och stolarna.”

Hans yrkesbana är utöver det vanliga och är en historia i sig.

Han började sin karriär 1994 med att utbilda rekryter som truppofficer på T3 i Sollefteå och P4 i Skövde. Det blev snart lite för basic – Daniel gillar utmaningar – och efter några år tog han chansen att hoppa på Försvarsmaktens program för Försvarsmaktsingenjörer. Genom detta vidareutbildade han sig till civilingenjör i maskinteknik på Chalmers med inriktning på produktutveckling.

Väl klar som arméingenjör jobbade han på Skyddscentrum i Umeå, Försvarsmaktens kompetenscentrum för CBRN-skydd, som bygger Försvarets förmåga att hantera situationer med kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära hot. Att bygga en fullständig förmåga inbegriper flera komponenter, allt från att säkerställa rätt kompetens, metoder och information till att utnyttja de rätta tekniska systemen.

För att inte halka efter i graderna efter dessa äventyr läste Daniel vidare till major i Stockholm, där han också träffade sin fru. Men efter tre år på Försvarets Materielverk, FMV, där han fortsatte utveckla metoder för att bygga förmåga, hade han tröttnat på det traditionella och hierarkiska inom militären. Så i början av 2010 tog han steget över till det civila i form av en firma inom management consulting, där han fortsatte att bygga förmåga, som nu tillämpades på offentliga upphandlingar och utveckling av komplexa system.

De komplexa systemen gav mersmak och Daniel fortsatte till Snow Software, ”en riktig raket på den tiden,” som utvecklade produkter för licenshantering.  

Ville fokusera på verksamheten och ta egna initiativ

Så hur blev det Implema till sist?

På Snow Software låg fokus på produkten, att sälja licenser och sen gå vidare till nästa kund. ”Vi jobbade mest mot IT-avdelningen istället för mot kundernas verksamhet. Det slutade ofta med att kunderna inte såg det utlovade affärsvärdet.” Daniel var där för att ändra på det, men det som hade varit ett helsvenskt bolag blev gradvis mer amerikanskt och toppstyrt.

Implema är svenskt, med svenska ägare som fortfarande är engagerade i bolaget. Produkterna kopplas till kundens affär och verksamhet och adderar verkligt affärsvärde. Ledarskapet är decentraliserat – att staka ut en riktning och få personalen att ta egna initiativ är bra ledarskap för mig. När allt rör sig så fort går det inte att jobba top-down.

Jo, det var en sak till med Implema som lockade: satsningen på att hjälpa kunderna att öka affärsnyttan och guida dem genom sin digitaliseringsprocess. Det handlade inte bara om att implementera affärssystem eller en applikation, utan om att se till att företag drog nytta av ny teknik, valde rätt lösningar och inledde samarbeten med rätt kompetenspartners. Allt med målet att bli mer lönsamma, hållbara och effektiva.

Att staka ut en riktning och få medarbetarna att ta egna initiativ är bra ledarskap för mig. När allt rör sig så fort går det inte att jobba top-down.

Fler projekt, snabbare inlärning

Han beskriver sina medarbetare på Implema som ”väldigt kompetenta” och tror det hänger ihop med bolagets unika arbetssätt, som bland annat innebär snabba implementationer och kortare projekt.

Våra konsulter hinner med många fler projekt från ax till limpa på tre år än på andra bolag. Vi har också många lite mindre kunder vilket innebär att var och en får ett större och bredare ansvar. Det gör att de lär sig mer, framför allt under uppstartsfasen. Det gör också att vi testar fler lösningar och kan ligga längre fram med tekniken.

På Implema upplever han att inget lämnas ogjort, att det finns en stor lojalitet mot uppdragen. Långsiktighet är viktigt. Konsulterna gör inte bara en implementation hos kunderna utan fortsätter att proaktivt guida, utveckla och stötta dem på sin digitala resa. Genom att ha löpande, långsiktiga avtal med kunderna kan man jobba aktivt med att hjälpa dem att utvecklas även efter projekten.

Men det finns förstås utmaningar. ”Vi behöver till exempel bli ännu mer proaktiva i att ge alla kunder den hjälp de behöver när de behöver den. Implema växer dessutom så det knakar och vi behöver bli fler. Vi söker med ljus och lykta efter erfarna konsulter över hela Sverige.”

Fartens tjusning

Det är inte bara när Daniel släpper på i nedförsbackarna med cykeln som det går undan. Implema lägger stor vikt vid tidsaspekten och att hjälpa kunderna att komma igång snabbt och optimera systemet när det används i verksamheten.

Vi vill göra projekten så snabbt det bara går, men inte snabbare. Ibland gäller det att hejda sig och ge kunden mer tid så att de hinner lära sig det nya och förändra sina processer. Det gäller att hitta en bra balans.

Flytten till ”molnet” innebär att nya produkter introduceras i allt högre takt. För att hantera det på ett bra sätt förespråkar Daniel att man väljer standardprodukter i stället för tidkrävande anpassningar, något Implema var tidigt ute med.

Standardprodukter, små snabba utvecklingssteg och tätt samarbete med kunden har visat sig vara ett framgångsrecept. ”Vi kallar det the Implema Way”.

Namn: Daniel Falk
Titel: Business Area Manager, SAP
Utbildning: Civilingenjör i maskinteknik/produktutveckling, Major och Arméingenjör
Fritid: Familj, hus, resor och cykling på landsväg och i terräng
Uppväxt: Lindome söder om Göteborg
Dela med dig:

Relaterat innehåll