Proactive Management

0.1

Implema har alltid strävat efter att vara mer än bara en leverantör av IT-lösningar. Med vår tjänst Proactive Management tar vi ett steg längre för att bli en långsiktig partner till dig som kund. Genom att arbeta strukturerat och kontinuerligt tillsammans med er, säkerställer vi att ni får ut maximalt affärsvärde från de system och plattformar vi implementerar och att ni samtidigt drar nytta av ny teknologi och omvärldstrender.

Proactive Management som koncept

Proactive Management är en tjänst utvecklad av Implema för att hjälpa våra kunder att kontinuerligt utveckla och optimera sina affärssystem. Efter att vi har satt en stabil grund genom våra projekt, klättrar vi tillsammans med er upp för det vi kallar “Implema-trappan”. Denna trappa representerar stegvisa förbättringar av både funktionalitet och processer i ert system.

För att kunna ha en effektiv dialog med er, involverar vi både IT-avdelningen och verksamheten. De är ofta dem som sitter på behoven och ser hur affären kan utvecklas framåt. Detta samarbete är avgörande för att vi ska kunna skapa en kortsiktig plan och en långsiktig roadmap som hjälper er att ta nästa steg i er resa.

Proactive Management arbetar på tre nivåer

Inom Proactive Management arbetar vi på tre olika nivåer: operativ, taktisk och strategisk. Varje nivå har sitt eget fokus och involverar olika intressenter från både Implema och er organisation.

Implema Miljo 104

Operativ nivå

Här handlar det om dagliga aktiviteter och uppföljning. Vi följer upp statistik från den support vi levererar, prioriterar change requests och diskuterar status på aktuella ärenden.

Från Implema deltar ofta vår Service Manager och ibland även våra affärssystemskonsulter. Från er sida är det ofta någon som är ERP-/affärsystemsansvarig eller som driver administrationen kring affärssystemet.

Taktisk nivå

På denna nivå lyfter vi blicken och skapar en plan på mellanlång sikt, ofta tre till sex månader. Vi tittar på vad som händer i omvärlden kring lösningen, kommande releaser och uppgraderingar.

Från Implema deltar Service Manager och Key Account Manager. Från er sida kan det vara affärssystemsansvarig och eventuellt en IT-chef.

Implema - Data & Insikt - Miljö
Implema Miljo 138

Strategisk nivå

Här skapar vi en långsiktig roadmap och diskuterar långsiktiga behov och utmaningar. Vi tittar på trender i industrin och hur våra partners rör sig i förhållande till dessa trender.

Från Implema deltar Key Account Manager och ofta personer på ledande befattningar, som affärsområdeschefer och VD. Från er sida är det önskvärt att ha med ledande personer från olika funktioner, samt CFO och VD.

Operativa möten sker sen en gång i månaden, taktiska möten en gång i kvartalet och strategiska möten en till två gånger per år.

Värdet av Proactive Management för dig som kund

Genom att arbeta med Proactive Management får ni en strukturerad process och en tydlig plan för hur ni ska utveckla er affär och era system. Det innebär att ni alltid vet vad nästa steg är och hur ni ska nå dit.

Ni får också tillgång till vår expertis och våra resurser, vilket gör att ni kan fokusera på er kärnverksamhet medan vi hjälper er att optimera era IT-lösningar.


Proactive Management hjälper er att ligga steget före konkurrenterna genom att dra nytta av ny teknologi och trender i industrin. Det ger er också en bättre kontroll över era IT-investeringar och säkerställer att ni får ut maximalt affärsvärde från era system.

Aktuellt om Proactive Management

Hör av dig till oss så pratar vi mer om dina utmaningar och möjligheter. Vi hjälper gärna till!

Fyll i formuläret eller kontakta oss här:

Hör av dig till oss!