Aktuellt

Kundcase: Med rätt struktur och processer kan WirelessCar accelerera tillväxtresan

WirelessCar är på en imponerande tillväxtresa. De är redan världsledande i sin bransch och växer med ca 20-30% per år. En sådan tillväxt kräver struktur och processer kring de finansiella flödena. Här berättar de om hur partnerskapet med Implema bidragit med den expertis som behövts för att nu ta nästa steg som bolag.

WirelessCar är världsledande i mjukvaruutveckling för uppkopplade bilar. På 20 år har Göteborgsbolaget gått från att vara ett litet entreprenörsbolag startat av Ericsson, Telia och Volvo Group till att bli över 700 anställda och världsledande på sitt område. Idag ägs de till 100% av Volkswagen och finns på 105 marknader. Förutom i Göteborg, har de kontor i Kina, USA och i Tyskland.


Sökte långsiktig partner

Samarbetet med Implema initierades våren 2022. WirelessCar hade sedan tidigare implementerat SAP S/4HANA Cloud och SAP SuccessFactors. Nu hade man nyligen implementerat SAP Analytics Cloud (SAC) 2021, men inte riktigt fått det att fungera som man ville. Av olika skäl hade man insett att man skulle bli tvungna att byta leverantör.

Vi hade formulerat ett antal tydliga krav i vår spec av ny leverantör. Viktigast var såklart kompetens, men därutöver ville vi ha några som var lyhörda och inlyssnande, som förstod just vår specifika situation och våra behov. Dessutom behövde vi att de precis som vi har ett agilt arbetssätt. Det skulle också vara någon som skulle ha potential att vara en verkligt långsiktig partner, berättar Anna Gunlycke, Head of Talent Strategy på WirelessCar.  

Via rekommendation hade man fått höra talas om Implema och kontakt togs. 

Fann lösningar på problem man tampats med länge

Redan vid första mötet var det tydligt att Implema verkade stämma in på kravbilden. När sedan Implemas konsult Christian Ekelund kom in och började styra upp arbetet med SAC, började man kunna se tydliga resultat.    

– Det var tydligt för mig redan från början att Implema försökte sätta sig in i våra behov genom frågor och dialog. Man var mån om att skapa förståelse för att kunna rekommendera den lösning som ansågs bäst utifrån vår verksamhet och behov för vår fortsatta tillväxt. Det var helt fantastiskt att inse att det fanns lösningar på problem som vi hade tampats med länge, berättar Anna.


Snabb tillväxt kräver struktur och processer

Ett tydligt uppdrag till Implema blev tidigt att stötta bolaget i den snabba tillväxttakten. Idag är närmare 12 miljoner bilar uppkopplade runtom i världen. Varje minut tar de emot cirka 700 000 meddelanden från användare runt om i världen.

De senaste tio åren har vi vuxit väldigt snabbt. De senaste åren med 20-30% per år, vilket gjort oss till marknadsledande, förklarar Patrik Nilsson, linjechef Program House på WirelessCar. Tillväxten sker helt organiskt. Vi växer med våra kunder helt enkelt, där de största är Volkswagen, Volvo Cars, Jaguar/Landrover samt Subaru.

Den höga tillväxttakt som WirelessCar upplever kräver struktur och processer, inte minst kring de finansiella flödena. Något man nu tillsammans med Implema fått ordning på.

I ett snabbväxande bolag som vårt är det lätt hänt att strukturer och processer inte får högsta prioritet när mycket handlar om att snabbt ta tillvara på möjligheter på marknaden. Nu har vi väl beprövade best practice-processer och struktur på plats och är också mindre personberoende, vilket har gjort en stor skillnad för oss. Här har Implemas hjälp och expertis varit ovärderlig, säger Lorena Velazquez Delgado.


Kan nu ta nästa steg som bolag

– Partnerskapet med Implema har verkligen bidragit med den expertis som behövts för att kunna ta nästa steg som bolag. Nu kan vi accelerera tillväxten ytterligare genom att arbeta smartare och mer effektivt, avslutar Anna Gunlycke.

Vill du veta mer om våra erbjudanden inom SAP?

Varmt välkommen att kontakta mig!
Dela med dig

Relaterat innehåll