Implema vinnare i AI-Hackathon

Dela med dig:
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Kan AI och Machine Learning fungera som en digital stenograf och ta dina anteckningar? Den utvecklingen kanske inte är så långt borta. Det har Eskil Rehme, Data Scientist på Implema, nyligen visat prov på.

Under hösten anordnades SAP:s Hackathon i Köpenhamn, där Eskil tillsammans med sitt lag vann tävlingen. Uppgiften var att utforska hur AI och Machine Learning kan användas innovativt tillsammans med affärssystem. Evenemanget pågick under tre dagar och bland de tävlande fanns ett flertal nordiska konsultföretag med hög kompetens på området.

Eskil Rehme berättar om tanken bakom lösningen:

– Vi ville skapa något innovativt som hanterar en verklig utmaning, går snabbt att utveckla och kan innebära stor effekt för flera funktioner hos ett företag.

Arbetet inleddes med att teammedlemmarna spelade in sina röster och byggde en modell för röstigenkänning där rösten kopplas ihop med namnet på den som talar. Därefter användes affärssystemets API för att skicka en ljudfil till Googles algoritm för speech-to-text, där det automatiskt skapades en textfil med information om exakt vad som sagts och av vem.

Eskil ser ett flertal användningsområden för funktionen.

– Det finns stora fördelar med att i text dela vem som har sagt vad i ett röstsamtal. Företag kan ha nytta av det för att skicka ut anteckningar efter konferenssamtal, call-center kan använda det för att förbättra kvaliteten i samtal, och det skulle även kunna användas i samband med sentiment analysis i framtiden.

SAP:s motivering till varför just den här lösningen vann var att den var innovativ och ligger långt fram rent tekniskt.

Inom affärsområdet Analytics hjälper Implema företag att arbeta datadrivet för att bli mer proaktiva i sina analyser och rapporter för att kunna förutsäga vad som ska hända i framtiden. Här spelar AI och Machine Learning en viktig roll gällande exempelvis automatisering av processer baserade på data.

Carl-Johan Nordqvist, affärsområdesansvarig för Analytics på Implema, säger:

– Vi på Implema arbetar ständigt för att hjälpa våra kunder att hitta och genomföra de disruptiva förändringarna som kan testas utan att vända upp och ner på en hel organisation. Det här projektet är ett bra exempel på hur vi bygger en innovativ lösning snabbt och effektivt, vilket alltid har varit ett av Implemas kännetecken.

För mer information, kontakta: 

Carl-Johan Nordqvist
Business Area Manager Analytics
Telephone: +46 8 503 124 68
Mobile: +46 70 2535360
carl-johan.nordqvist@implema.se

Eskil Rehme, Data Scientist på Implema

Dela med dina vänner

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Carl-Johan Nordqvist,
Business Area Manager Analytics

Vill du veta mer om det här området?

Fråga mig!

Fortsätt läsa

Implema fortsätter att växa och satsar stort på CRM och Customer Engagement. I spetsen för detta arbete finns Mattias Liss-Daniels, bolagets ”driver” i region väst.

Stora nog för att vara bäst, små nog för att bry sig om varje kund

Implema fortsätter att växa och växlar upp i väst. I regionen finns redan idag många av bolagets kunder såsom Jollyroom, Qmatic, Teleradio liksom Dafgårds, Pipelife och Hemtex och bolaget ser en stor

Implema växer i väst

Under detta webinar får du ta del av hur Unifaun och Implema löser integrationen mellan ditt affärssystem och din TMS lösning.

Hur får du kontroll på dina transporter med en integration från D365?

Traineeprogrammet är bland det viktigaste vi kan göra i den transformation som pågår. Det är en förutsättning för att vi som bolag ska utvecklas.

Implema storsatsar på sitt traineeprogram – 2020 det största traineeprogrammet i bolagets historia!